DE WEG NAAR DE TOEKOMST IS DUURZAAM

In Overijse zijn er de hele dag files: op de E411, In Maleizen, in Jezus-Eik. Dat leidt tot ergernis en tijdverlies. Files leveren ook zwaar vervuilde lucht op. Je ziet het niet, je ruikt het soms en…het is dodelijk. Vooral kinderen en ouderen krijgen sneller astma of kanker. Groen wil snel openbaar vervoer en een overkapping van de E411 en de ring. Haalbaar en betaalbaar.

 

ZET IN OP DE ALTERNATIEVEN

Meer, beter en sneller openbaar vervoer van Overijse naar Brussel , Zaventem en Leuven. Zo zorg je dat de Overijsenaar zijn wagen laat staan én toch vlot op zijn of haar werk geraakt.

Heel wat Overijsenaren werken in Brussel, op nog geen 15 km van hun woning. Tijdens de ochtendspits kost het je al snel 1 uur om in Brussel te geraken. Dat is absurd. Snel openbaar vervoer is de oplossing.

Eerste fase: een echte snelbus

Groen wil dat er meteen een snelbus komt, op de busstrook op de E411. Van Maleizen tot Oudergem. En van Overijse-centrum tot Oudergem. Een combiticket waarmee je meteen ook het gehele mivb-net mag gebruiken. Dit zou al een begin van oplossing zijn voor onze inwoners.

Maar, de files op de E411 staan vol met wagens die van net iets verder komen. Doe net als heel wat dynamische steden in Europa: grote randparkings en snel openbaar vervoer. Waarom de metro niet over de E411 doortrekken tot in Waver?

Metro tot in Waver

Nergens zo’n makkelijke win-win situatie te realiseren.

Het pretpark Walibi heeft een gigantisch grote parking. Laat de Brusselse metro tot aan Walibi rijden. Ideaal voor het pretpark. Walibi zal wat blij zijn met een rechtstreekse verbinding met de hoofdstad.

Biedt de pendelaars er een gratis parkeerplaats aan voor de prijs van het metroticket en laat wie toch de stad wil binnenrijden meer betalen dan het metroticket. De metro krijgt een rijstrook van de E411, de auto ruimt letterlijk plaats voor het openbaar vervoer.

 

OVERKAP DE E411

De E411 zorgt voor geluidsoverlast. Zelfs wie al een heel eind van de snelweg af woont kan tijdens de warme zomerdagen niet van rust genieten in de tuin. Zonde toch. Overkap de snelweg. Zo simpel is dat. Haalbaar en betaalbaar.

Bij de dorpskernen is een ‘harde’ overkapping van de snelweg nodig. Dat is duurder. Maar, het levert de kernen van Jezus-Eik en Maleizen heel wat voordeel op. In jezus-Eik krijg je een veilige, groene verbinding tussen de wijken aan beide zijden van de snelweg. Meteen is er ook ruimte voor nieuwbouw, je kan tot aan de rand van en  zelfs bovenop de snelweg bouwen. Er is ook plaats voor een veilige fietssnelweg.

De andere kilometers E411 overkap je met koud-gebogen glas. Een betaalbare oplossing. Meteen is de geluidsoverlast verdwenen. En ook het dodelijke fijnstof-probleem wordt aangepakt. 8 km snelweg regen-en vorstvrij, ook dat verhoogt de veiligheid. En bovendien levert de overkapping voldoende energie op om duizenden gezinswoningen te verwarmen. Een sprookje?

Integendeel. Een Nederlands ingenieursbureau komt het graag realiseren. Hun project ‘ de duurzame weg’:

https://movares.nl/wp-content/uploads/2012/01/DeDuurzameWeg.pdf

 

GEEN BREDERE RING

De Vlaamse regering blijft kiezen voor meer asfalt en meer auto’s. Een verbreding van de Brusselse ring lost het probleem niet op. Integendeel. Over enkele jaren staan ook die extra rijstroken vol bumperende auto’s. De regering zet in de noordrand in op sneltrams die het tracé van de ring volgen. Momenteel stopt dit tracé in Zaventem. Groen stelt voor: trek dit door tot in Overijse. Ook wij willen vlot naar onze buurgemeenten pendelen.